Welk verhaal vertel jij jezelf elke dag weer?

Laatst kreeg ik een mail van een lieve volger. Haar mail raakte me, want ik las in haar woorden dat ze verstrikt zit in haar eigen verhaal. Net als zoveel van mijn klanten en mensen die ik spreek. En ook ik zelf ben niet immuun voor mijn eigen verhalen.

Het zijn vaak verhalen die we onszelf dag in en dag uit vertellen. Ook nog eens met onze eigen stem, wat de verhalen super betrouwbaar en geloofwaardig maakt.

Ik wilde de schrijfster van de mail het liefst door elkaar schudden. Haar vertellen dat ze haar eigen werkelijkheid heeft gecreëerd en dat als ze tot dit in staat is, zij ook slim en krachtig genoeg is om dit te veranderen.

Leuk detail, bovenstaande kaart heb ik als eerste kaart voor mezelf getrokken uit mijn nieuwe kaartendeck. Geen toeval, hier moest een blog over geschreven worden 😊

Wat denk en zeg jij tegen jezelf en tegen anderen?

Je brein is een ingenieus systeem. Het zoekt altijd bewijs voor wat jij denkt en zegt. Vind je het een rotdag? Klaag je hier ook nog meerdere keren over bij je collega’s? Dan zal het bewijs, om te bevestigen dat dit toch echt een superslechte dag is, zich opstapelen. Jij denkt steeds: “Zie je wel.” of “Ja hoor, toe maar, dit kan er ook nog wel bij. Mag ik onder mijn dekbed wachten tot het morgen is?”

Als jij echter op deze zelfde dag op zoek gaat naar wat die dag mooi en fijn maakt, dan vind je daar ook zat bewijs voor! Het is dus maar net waar jij je focus legt.

Welke mindfucks en gevoelens zitten aan jouw verhaal gekoppeld?

Ik deel een aantal stukken uit de mail met je.

“Het is een gewoonte waar we niet zomaar vanaf kunnen komen (1), want gezelligheid daar hoort voor ons een lekker drankje en hapje bij. (2)”

“We organiseren vaak een etentje met vrienden, dat hoort bij onze gezellige Bourgondische levensstijl.(3) Maar als we dat blijven doen, dan zal dat afvallen nooit lukken (4).”

“Wellicht willen we niet echt. Onze levensstijl opofferen (6), dat zien we in ieder geval niet zitten. (5) Weerstand alom. (7)”

Voel je wat hier gebeurt? Welk verhaal ze zichzelf vertelt? Lees even met me mee tussen de regels door.

1. Mindfuck: Een gewoonte loslaten is moeilijk en ingewikkeld.

2. Mindfuck: Gezelligheid staat gelijk aan eten en (alcohol) drinken.

3. Mindfuck: Vrienden uitnodigen hoort bij ons.

4. Mindfuck: Bij etentjes met vrienden hoort meer, vetter en zoeter eten dan gezond is, waardoor afvallen niet mogelijk is.

5. Mindfuck: Gezonder eten staat gelijk aan het helemaal loslaten van een bepaalde leefstijl.

6. Gevoel: De woordkeuze ‘opofferen’ geeft het onderliggende gevoel aan. Er wordt iets afgenomen.

7. Gevoel: ‘Weerstand alom’ zegt ook dat er veel op het spel staat.

Zolang jij je eigen verhaal gelooft verander je niet

Zo’n klein stukje tekst en zoveel mindfucks, ook wel onbewuste overtuigingen. Allemaal gecreëerd door haar eigen brein, omdat ze iets niet wil loslaten.

Haar onbewuste overtuigingen zijn dat een gewoonte loslaten moeilijk en ingewikkeld is, dat het niet gezellig is zonder eten, dat afvallen betekent dat ze niet lekker kan eten en dat ze bepaalde fijne dingen moet opofferen. Dat gezonder leven en afvallen gaat één grote hel zijn! Alleen maar ingewikkeld, moeilijk en onprettig.

Als jij ook maar iets hiervan herkent is het geen wonder dat jouw brein daar een stokje voor steekt en ervoor zorgt dat jij geen enkele poging volhoudt. Je brein wil zich fijn voelen en wel NU en daar past dat gezonder leven duidelijk NIET bij.

Verander je verhaal, dan veranderen je keuzes

De oplossing is dat jij een ander verhaal aan jezelf gaat vertellen. Als jij de positieve kanten van het loslaten van een gewoonte belicht in jouw gedachten en dat je je bezig houdt met wat dat je allemaal gaat opleveren, dan is daar een heel ander gevoel aan gekoppeld. Veel lichter, veel fijner. En daar wordt jouw brein blij van. Zolang jij jouw brein tevreden houdt, dan zullen je keuzes in lijn staan met het bereiken van je doel.

Onderzoek je gedachten en je gevoelens omtrent de verandering die je wilt maken. Welke mindfucks zijn hieraan gekoppeld? En zijn ze waar? Als je heel eerlijk bent? Dikke kans van niet.

Verander je gedachten, dan veranderen je keuzes en daardoor houd jij het vol.

Go for it!

Heb jij ook last van mindfucks?

  • Zijn afvallen en volhouden bij jou een ding?
  • Val jij steeds terug naar oude gewoontes?
  • Voelt afvallen als één grote strijd, waar je je steeds opnieuw voor moet opladen?
  • Heb je steeds minder vertrouwen in je volgende afvalpoging?
  • Vermoed je dat jij misschien ook onbewust last hebt van mindfucks en sabotagepogingen van jouw brein?

Dan is het tijd om het afvallen deze keer anders aan te pakken. Weg met het nieuwste dieetboek, weg met de shakes- en pillen, weg met de snelle quickfix.

Eerst jouw brein op orde! Zodat je begrijpt waarom je het niet volhoudt, hoe het komt dat je naar eten grijpt of op de bank blijft zitten terwijl je je nog zo had voorgenomen om te gaan sporten. En nog belangrijker dan begrijpen is dat je weet hoe je je brein vóór je kunt laten werken in plaats van dat ‘ie je saboteert!

Meld je aan voor ‘8 weken met Ann’

Dit onlineprogramma zit boordevol informatie, opdrachten, testen en Q&A’s. Alles wat je nodig hebt om het diëten los te laten, af te vallen en grip te krijgen op je gewicht. Ik ben hier ontzettend blij mee en kan niet wachten om het met je te delen. 😍

Op deze vragen krijg je in ieder geval antwoord

* Is het voor mij zinvol om koolhydraatarm(er) te gaan eten?
* Waarom houd ik een dieet of een ‘gezonder leven plan’ niet vol?
* Hoe ziet een gezonde maaltijd er nou eigenlijk uit?
* Moet ik bewegen? En zo ja, hoe dan?
* Heeft stress invloed op het afvallen en op gewicht blijven?
* Eet ik altijd omdat ik trek hebt?
* en nog veel meer

Is het tijd om het afvallen anders aan te pakken?

0 antwoorden

Wat is jouw mening en/of ervaring? Je reactie wordt gewaardeerd

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *