Vier lessen die wij kunnen leren van topsporters om het afvallen vol te houden

Kijk jij wel eens een wedstrijd van topsporters of woon je een concert bij van een bekende pianist of top band? Fascinerend vind ik het! Sport zie ik af en toe op TV en een concert woonde ik pré corona nog wel eens bij. Verbaast en vol bewondering kijk ik naar gewone mensen die iets op ongewoon niveau doen. Het is tenslotte niet voor iedereen weggelegd om te racen in Formule 1 wedstrijden, Nederland te vertegenwoordigen tijdens de Olympische Spelen of de Ziggo Dome vol te krijgen.

Ik merk dat mijn gedachten afdwalen naar de personen die op topniveau aan het werk zijn. Wat voor leven hebben ze? Wat denken ze en hoe voelen ze zich? Hoe krijgen ze het voor elkaar om dit niveau te bereiken, (vaak) foutloos te spelen en het zo makkelijk te laten lijken? Wat maakt deze mensen anders dan de gemiddelde mens?

Topsporter zijn vraagt commitment

Het lijkt hen makkelijk af te gaan, maar op dit niveau presteren is niet in een dag of in een week ontstaan. Dit is topsport! Wat ik weet van topsporters (sporters en musici) is dat het hele harde werkers zijn die veel doen en laten om hun droom te bereiken. Elke dag opnieuw vele uren trainen. Gezond eten. Op tijd naar bed. Sociaal leven op een laag pitje. En dit is nog alleen maar wat ik me kan voorstellen, dus de werkelijkheid zal nog wel 10x intensiever zijn.

Afvallen en op gewicht blijven is ook topsport!

Je denkt en hoopt wellicht dat afvallen en volhouden vanzelf gaat als je eenmaal lekker bezig bent. Ik kan je verzekeren, dit is valse hoop. Zo werkt het helaas niet. Ook al ben je nog zo’n groot natuurtalent, je wordt geen topsporter als je er weinig of niets voor doet. Aanleg hebben is niet genoeg, er is meer nodig. Daarom deel ik nu vier mindset toepassingen die het verschil maken tussen reguliere sporters en topsporters. Deze toepassingen móet jij inzetten bij het afvallen en al helemaal bij het op gewicht kunnen blijven op de lange termijn.

1. Doorgaan, ook als je geen zin hebt.

Denk je dat topsporters altijd zin hebben om te trainen of te repeteren? Echt niet. Maar ze staan er wel, elke dag opnieuw. Gaat het lekker en soepel? Nee, waarschijnlijk niet. Hebben ze er altijd plezier in en voelt het goed. Nee, kleine kans. En toch, ze gaan door, wel of geen zin, mooi of slecht weer, met stress of zonder stress, moe of energiek, met eindeloze to do lijst of niet. Om nieuwe gestroomlijnde bewegingen of muzikale passages te oefenen is ‘zin hebben’ helemaal geen voorwaarde. Het kan ook zonder zin.

2. Doorgaan, ook als het niet lukt.

Een bepaalde beweging onder de knie krijgen of een passage in een muziekstuk foutloos en met passie kunnen spelen vraagt doorzettingsvermogen. Aanvankelijk zal het van de 100 keer misschien maar één of twee keer goed gaan. En van de tweede 100 keer, misschien twee of drie keer echt goed. Frustrerend? Gooien ze het bijltje erbij neer? Nee. Ze gaan gewoon door. Opgeven is geen optie. Er komt een dag dat het wél goed gaat, 99 van de 100 keer.

3. Herhalen herhalen herhalen.

Doorgaan, blijven herhalen, er zijn als je geen zin of energie hebt, dat is het geheim van de topsporter en de topmusicus in mijn ogen. Als jij verandering wilt creëren (beter voor jezelf zorgen, afvallen, regelmatig naar buiten / bewegen en meer energie etc.), dan zal ook jij moeten doorgaan en moeten herhalen. Ook als je geen zin hebt of een dag niet zo lekker in je vel zit.

4. Houd je doel voor ogen.

De topsporter ‘ademt’ zijn droom. Doe jij dat ook? Wat is jouw doel? Met dit doel bedoel ik niet de cijfers van de weegschaal. Maar de echte reden waarom je aan de slag wilt of gegaan bent. Wat wil je bereiken? Wat levert het jou op als je afvalt en meer energie hebt? Schrijf dit eens op. Zorg dat je je brein elke dag opnieuw herinnert aan de redenen dat je slanker wilt zijn. Echt, je brein vergeet dit. Het is namelijk totaal zinloze informatie in het kader van overleven en dus niet interessant voor je brein. De enige taak van jouw brein is om jou op een zo efficiënt mogelijke manier in leven te houden. Hoeveel vet jij meedraagt en of je nog flink nahijgt als je twee trappen naar zolder bent opgegaan maakt niet uit. Houd je leven, en hoe jij je voelt als je je doelen bereikt hebt, levendig voor ogen. Dat helpt om die keuzes te maken die je naar je doel toe helpen. Ook als je moe bent, stress hebt of niet zo’n zin hebt.

Gedrag veranderen en gezonder leren leven is niet eenvoudig, maar het is mogelijk! Houd de topsporter in gedachten en ga door.

 

Go for it!

Annoesjka

 

PS: Wil je meer tips?

Vraag dan nu mijn gratis video met 20 gouden afvaltips aan. (Inclusief tekst als je liever leest.) In deze video vertel ik over mijn eigen strijd met diëten en de kilo’s en hoe het me lukte om definitief met mijn overgewicht af te rekenen na vele afval- en dieetpogingen. Met deze tips wil ik je inspireren en motiveren om ook jouw allerlaatste afvalpoging aan te gaan. Zodat je vitaler, relaxter en slimmer het lichaam gaat realiseren dat je graag wilt.

 

0 antwoorden

Wat is jouw mening en/of ervaring? Je reactie wordt gewaardeerd

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *