Heb jij last van het ‘Op vakantie mag ik helemaal los gaan’ gevoel?

Een klant van mij vertelde laatst dat ze nogal tegen de zomervakantie op zag. Ze was gewend om tijdens de vakantie helemaal los te gaan, het is tenslotte vakantie en je leeft maar één keer! Elke dag een ijsje moet kunnen, ’s avonds nog een pizza of uitgebreid bbq-en voor de tent en later nog een paar wijntjes met de gezellige tentburen. In het buitenland zijn er van die lekkere dingen die allemaal getest moeten worden. Dan hield ze zichzelf voor dat ze na de vakantie weer beter zou opletten en een paar flinke balansdagen zou houden.

Het gaf een naar gevoel

Eigenlijk wilde ze dit niet meer, want ondanks dat het heel leuk, lekker en genieten léék, voelde ze zich er tijdens haar vakanties helemaal niet goed onder. Het opgeblazen gevoel, de extreme vermoeidheid na twee chocolade croissants, het ‘dik’ voelen in haar badpak, het enorme schudgevoel dat er toch ook altijd was, de extra kilo’s die ze er thuis weer af moest zien te krijgen… Dat alles bij elkaar was nou niet echt het ideale vakantiegevoel wat ze hoopte te ervaren. Het was eerder behoorlijk stressvol.

Het ‘alles of niets’ principe

Als ze heel eerlijk was, gebeurde dit niet alleen tijdens de vakantie. Tijdens het weekend, een verjaardag, een dagje uit, een mooie zomerdag, een cursusdag op haar werk met verzorgde maaltijden, er was altijd wel een reden om helemaal los te gaan.

Tot nu toe was ze gewend dat ze óf lijnde en alles afsloeg wat haar werd aangeboden, met FOMO (fear of missing out) en een ‘ik voel me tekort gedaan’ gevoel als resultaat of ze at alles wat los en vast zat, want eenmaal een gebakje etend maakt de rest toch ook niet meer uit. Morgen zien we wel weer.

Beiden extremen voelen niet goed, want of er is een gevoel van ‘tekort’ in het geval van lijnen of er is een fysiek en mentaal slecht voelen bij het helemaal losgaan.

Genieten én je goed voelen (over je keuzes) is wel degelijk mogelijk

Genieten van lekkers zonder overeten en je fit en vrij van schuldgevoel voelen kan echt. Hieronder deel ik drie strategieën.

Strategie 1: Hoe wil ik me VANDAAG voelen?

Laat de algemene eet- en leefregels los en vervang dit door elke dag weer te bepalen hoe jij je deze dag wilt voelen. Als jij je je fit en energiek wilt voelen vol zelfvertrouwen en iemand wilt zijn die van iets kan genieten zonder overeten, dan bedenk je wat je deze dag kunt dóen om dit gevoel te bereiken. Welke dingen zou de ideale versie van jou juist wel of juist niet doen op deze specifieke dag?

Je legt je niet vast voor de rest van je leven (pfjew!), want geen dag is tenslotte hetzelfde en ook jijzelf verandert elke dag weer. Iedere dag heeft zijn eigen uitdagingen, dus de praktijk ziet er steeds weer anders uit in wat je kunt en wilt doen die dag om jezelf geweldig te voelen.

Pas het filter ‘hoe wil ik me voelen’ op alles toe

Als jij weet dat je van suiker je moe gaat voelen en je wilt je die dag fit en energiek voelen, gebruik dan dat gevoel als filter en laat alle keuzes die je kunt maken door dit filter gaan. Dan is de keuze vrij simpel om vandaag niets te eten wat je moe gaat maken. En de keuzes om wel te gaan bewegen en op tijd naar bed te gaan zijn heel logisch. Als het doel is ‘zelfvertrouwen voelen’, dan gaat alles wat je doet door dat filter. Weigeren om jezelf onzeker te voelen in je badpak bij het zwembad is dan een perfecte oefening.

Start elke dag bewust met positieve intenties

Het is zeer waardevol om de vragen ‘Hoe wil ik me vandaag voelen?’ en ‘Wat kan ik vandaag doen om dat te bereiken’ elke ochtend voor jezelf te beantwoorden door dit in een mooi notitieboekje op te schrijven. Schrijven geeft een extra dimensie aan je intentie en is een duidelijke boodschap aan je brein. Je staat bewust bij de dag stil en denkt vooruit in de keuzes die je wilt en kunt maken. Door het alleen voor die dag te doen en niet voor altijd, is de druk weg van FOMO. Want op een andere dag kun je altijd kijken of je het die dag wel of niet neemt / doet.

Strategie 2: Is dit het écht waard?

Hoe vaak eet je iets waarvan je aanvankelijk dacht: “Wauw, dat is vast heel lekker” en eigenlijk viel het tegen? En hoe vaak komt het voor dat je iets eet omdat het er nou eenmaal is? Omdat iemand het voor je neus zet? Omdat iedereen het eet? Omdat het goed klinkt?

Oefen om een pauze in te lassen en denk en voel eerlijk: “Vind ik dit het waard? Houd ik er echt van? Evenaart het écht de standaard die ik dacht dat het zou hebben?”

Een praktisch voorbeeld

Stel je ziet echt iets heel lekkers in de etalage van de bakker liggen en je denkt “Oh, die frambozen macaron, die móet ik proeven, die ziet er echt spectaculair uit!” Dan blijkt bij de eerste hap dat het tegenvalt. Dat je hoofd er een geweldig knapperige toch toffee-achtige buitenkant van gemaakt had met een hemelszoete vulling. Het is wel lekker, maar de macaron maakt helaas je hoge verwachtingen niet waar.

Nu is het het moment voor de pauze en de vraag ‘Is dit het echt waard?’. Leg daar ook nog het filter ‘ik wil me fit en energiek voelen’ over. Dan kun je tot de ontdekking komen dat de suikerdip die je straks geheid gaat krijgen na het eten van de mierzoete macaron, niet past bij je gevoelsdoel van die dag. Dat heeft tot gevolg dat je besluit om het zojuist gekochte lekkers niet op te eten.

Ja, hallo zeg. Dat is geld- en voedselverspilling!

Ja, dat soort gedacht ploppen dan gelijk op. ‘Ik heb ervoor betaald’, ‘Het is zonde en verspilling om weg te gooien’. Dit soort gedachten kun je ook thuis, tijdens een vakantie en bij familiebezoek tegenkomen. Weet dan dat het eten of drinken zelf neutraal is. Het is niet het eten dat tegen je zegt: “Je moet mij opeten, anders is het verspilling.” Deze gedachten en dit gevoel zit vooral in het verhaal dat je jezelf vertelt. Dat je geleerd hebt in je opvoeding. Alleen dat is niet de complete waarheid. Er is nóg een verhaal dat méér waar is. Het is namelijk nog veel meer verspilling als je het wel eet, zonder dat je er 100% zonder schuldgevoel van geniet en dat je je lichaam met dit ongezonde voedsel opzadelt.

Alle momenten dat je de keuze ‘wel of niet opeten’ tegenkomt kun je zien als gelegenheden om te oefenen dat je hier beter in wordt. Dat je jezelf dit waard vindt. Dat je goed voor jezelf en je lichaam wilt zorgen. Dan valt het niet onder FOMO.

Maar weinig dingen zijn het écht waard

Als je deze strategie gaat toepassen en steeds meer oefent door herhaling, zul je geschokt zijn hoe weinig dingen écht voldoen het jouw standaard van ‘Is dit het waard?’. En dat wetende maakt het weer makkelijk om ‘nee’ te zeggen. Door op deze manier te eten, kun je ook in volle hevigheid genieten van iets dat het wél waard is, zonder drama, zonder schuldgevoel. Want je mag alles eten tenslotte. Alleen je kiest ervoor om alleen het exclusieve lekkers te nemen.

Strategie 3: Check je gedachten over vakantie vieren

Zolang je tegen jezelf zegt…

-dat je helemaal los moet gaan om te kunnen genieten van je vakantie

-dat het nou eenmaal vakantie is

-dat het leven wel een beetje leuk moet blijven

-dat je super tekort komt als je ‘nee’ zegt tegen dingen

-dat gezond eten moeilijk en ingewikkeld is, zeker tijdens de vakantie

… dan zul je de middenweg nooit vinden en altijd met meer kilo’s en een schuldgevoel thuis komen.

Dit betekent dat je het verhaal van ‘tekort komen’ zult moeten loslaten. Evenals het verhaal dat je jezelf vertelt dat gezond eten en het laten staan van verleidingen moeilijk is. Dat soort verhalen zijn een keuze!

Je moet er alleen wel in geloven dat het mogelijk is om dit soort moment door te komen zonder de inwendige strijd van ‘wel / niet’. Zoals het mooie gezegde “Those who not believe in magic will never find it.” Als je niet gelooft dat jij op vakantie volop kunt genieten van het eten en jezelf fantastisch kunt voelen over je keuzes, dan zul je deze realiteit nooit in je leven vinden. Je moet erin geloven om het te ervaren.

 

Hoe zien jouw vakanties er meestal uit?

Lukt het om maat te houden of is jouw brein net als bij mijn klant voortdurend bezig om redenen te verzinnen waarom je het toch echt wel kunt eten, maar wat achteraf helemaal niet zo goed voelt? Laat het hieronder weten of schrijf me een mail op info@annscoaching.nl

 

Wil je deze keer met minder kilo’s en meer energie op vakantie gaan en je ook nog eens goed voelen over je keuzes tijdens je vakantie? Vraag dan een gratis brainstormsessie aan. Dan kijk ik samen met jou waar jouw vakantievalkuilen liggen en hoe jij deze kunt omzeilen, zodat je bij thuiskomst met een ontspannen en zelfverzekerd gevoel op de weegschaal kunt staan!

2 antwoorden
  1. Patricia
    Patricia zegt:

    Op vakantie vind ik juist de rust, tijd en motivatie om in de dag te hardlopen. Heerlijk langs het strand en genieten van de zon die op komt. Het eten lukt mij ook daar t goed in te variëren en met veel groente en fruit. De boosdoeners voor mij is dan toch het alcohol dat ik dan vaker drink dan anders, want dat drink ik in het dagtekening leven minder. Heb je daar een tips voor? Een andere dan niet te drinken, want soms is het ook lekker en gezellig zo in de zon van een drankje te genieten…. 😁

    Beantwoorden
    • Annoesjka de Graaf
      Annoesjka de Graaf zegt:

      Hi Patricia, dank je wel voor je reactie. Wat fijn dat je in de vakantieperiode juist makkelijker gezonde keuzes maakt. Weet je waar dat mee te maken heeft? Qua meer alcohol drinken: waarschijnlijk is er in je brein een koppeling vakantie-lekker drinken-gezellig-relaxed-fijn gemaakt. Zodra je brein door heeft dat je in een soortgelijke situatie bent, gaat dat automatische programma vanzelf van start. Het is een kwestie van je hiervan bewust zijn en van te voren al bedenken welke keuze je wilt maken (en dit in gedachten ook al oefenen). Door dit een aantal keer daadwerkelijk uit te voeren, zal er een nieuw programma ontstaan. Kies vaak voor het nieuwe gedrag en focus vooral ook op de positieve dingen die daarbij horen en je brein zal ook nu de koppeling vakantie-lekker spa rood met citroen drinken (bv)-gezellig-relaxed-fijn maken. Zodra je het als een ‘tekort’ ervaart zal hij sterker naar de alcohol neigen, want je brein vindt het geen fijn gevoel. Heb je hier iets aan?

      Beantwoorden

Wat is jouw mening en/of ervaring? Je reactie wordt gewaardeerd

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *