Vet Koele Douchechallenge

Voel je energieker, vrolijker en boost je vetverbranding in 7 dagen!

0Dagen0Uren0Minuten0Seconden

Veel mensen zitten niet lekker in hun vel. Zeker nu het coronavirus ons dagelijks leven in meer of mindere mate bepaalt. Ze slepen zichzelf door de dag en draaien op hun vaste routine. ’s Avonds zijn ze moe, écht moe. Ze missen hun energie, fitheid en sprankeling van vroeger. Ze hebben geen idee hoe ze dit kunnen terugkrijgen.

Herken jij dit?

  • Je komt laat thuis, gooit het liefst een diepvriespizza in de oven en ploft ’s avonds uitgeput op de bank.
  • Je voelt je steeds vaker chagrijnig en ontploft soms om de kleinste dingen.
  • Je raakt snel afgeleid en mist focus op je werk, waardoor je voortdurend het gevoel hebt dat je achter de feiten aanloopt.
  • Je wilt graag afvallen, maar je vraagt je gefrustreerd en vertwijfeld af of het je ooit nog gaat lukken.
  • Sporten? Je moet er echt niet aan denken.

Hoe fijn zou het zijn als

  • … je vol energie aan je dag begint en ’s avonds zin hebt om die gezonde maaltijd te koken?
  • … je concentratie zo hoog is, dat je als een wervelwind door je stapels werk heengaat?
  • … je weer een nieuw begin maakt met afvallen en het ontwikkelen van een gezonde leefstijl, wat dit keer beter gaat omdat je genoeg energie hebt om door moeilijke momenten heen te komen? Bye bye vetrol!
  • … je je weer fit en vol focus voelt, zonder dat je uren in de sportschool hoeft door te brengen?

Weet dat jij niet de enige bent! Wij, Dr. Mariëtte Boon, arts / wetenschapper en Annoesjka de Graaf, voeding- en leefstijlcoach, komen dagelijks mensen tijdens ons werk tegen die exact tegen deze problemen aanlopen. En zelf zijn we hier ook niet immuun voor. Daarom hebben wij spontaan het idee opgepakt om deze Vet Koele Douchechallenge te organiseren.

Als jij meedoet aan de Vet Koele Douchechallenge dan…

  • … begin je fitter, energieker en vrolijker aan je dag en daar profiteert ook je omgeving van.
  • … voel je je positiever, waardoor je beter door stressvolle momenten heen komt.
  • … heb je meer focus, zodat je meer werk dan voorheen verzet.
  • … boost je je immuunsysteem, daardoor ben je mogelijk beter bestand tegen indringers van buitenaf (denk aan virussen, bacteriën).
  • … activeer je je lichaamseigen bruin vet (jouw interne kachel) wat voor verbranding van extra calorieën zorgt. Dit ondersteunt jouw afvalproces.
  • … train je je brein om uit de comfortzone te gaan, hierdoor zal jouw doorzettingsvermogen ook op andere gebieden verbeteren.
  • … maak je kans op een gaaf prijzenpakket!

Deelname aan de Vet Koele Douchechallenge geschiedt geheel op eigen risico. Als je twijfelt of lichamelijke klachten hebt, overleg altijd eerst met jouw huisarts! 

Wat is de Vet Koele douchechallenge?

Belangrijk: lees ook de veelgestelde vragen!

  • In 7 dagen breiden we samen de tijd van het koud afdouchen uit.
  • We beginnen met 20 seconden en na 7 dagen is dit 90 seconden.
  • Je begint altijd met een warme douche en draait daarna geleidelijk de warme kraan uit, het liefst tot hij helemaal uit is.
  • Douch eerst je armen en benen, daarna je romp en daarna pas je gezicht en je hoofd.
  • Omdat je je extra wakker voelt na het douchen raden we aan het koud afdouchen alleen ’s ochtends te doen!
  • In deze challenge houden we je dagelijks via Instagram en (als je je hebt opgegeven) via e-mail op de hoogte van allerlei interessante (gezondheids)feiten en weetjes én uiteraard hoe lang we die dag koud gaan afdouchen.

Waarom werkt koud afdouchen?

Het is wetenschappelijk bewezen dat kou ervoor zorgt dat…

  • … je lichaam op scherp gezet wordt. Direct daarna voel je dat je meer focus hebt.
  • … je lichaam gelukshormonen (zogenaamde endorfines) gaat afgeven, waardoor je je vrolijker voelt.
  • … je stofwisseling versnelt, waardoor je meer calorieën verbrandt. Dit werkt ondersteunend bij het afvallen.
  • … je immuunsysteem een boost krijgt, wat gunstig is voor het bestrijden van infecties.

Te mooi om waar te zijn?

Het klinkt bijna te mooi om waar te zijn hè? Is 90 seconden koud afdouchen echt genoeg om iets te merken?

JA! Uit een groot Nederlands onderzoek* bleek dat mensen die een maand lang koud afdouchten tot 90 seconden per keer zich minder ziek hoefden te melden op werk. Ook voelden ze zich beter.

Daarnaast heeft Mariëtte als arts en wetenschapper veel onderzoek gedaan naar de effecten van kou op onze vetverbranding en het immuunsysteem en ziet zij veel positieve effecten. Zoveel dat wij vinden dat iedereen op de hoogte moet zijn van deze simpele en snelle manier om je gezondheid te verbeteren. Vandaar dat we je willen aanmoedigen dit bijzondere experiment aan te gaan en de effecten zelf te ervaren!

* Buijze et al. The Effect of Cold Showering on Health and Work: A Randomized Controlled Trial. PLoS One 2016: 11(9):e0161749

Veelgestelde vragen en belangrijke antwoorden!

Deelname aan de Vet Koele Douchechallenge geschiedt geheel op eigen risico. Als je twijfelt of ernstige lichamelijke klachten hebt, overleg altijd eerst met jouw huisarts! 

We adviseren je met klem om je aan het douche-advies te houden. Luister goed naar je lichaam; voel je je er niet lekker bij, stop dan met deze challenge! Onder het douche-advies zie je wanneer je beter niet mee kunt doen met de challenge.

Douche-Advies

  • Start als het even kan met een lauwwarme douche, die je nog wel als aangenaam ervaart.
  • Zet de douchekraan half tot driekwart open en niet volledig.
  • Draai de warme kraan in stappen weg
  • Douche ALTIJD eerst je armen en romp koud af
  • Pas als je gewend bent aan de kou volgen je gezicht en als laatste je hoofd. (Je haar hoeft niet persé nat om van de koude douchevoordelen te profiteren.)

We raden af om mee te doen bij

  • zwangerschap
  • epilepsie
  • secundaire vorm van Raynaud

We adviseren vooraf overleg met de huisarts bij

  • hart- en vaatziekten
  • ernstig hoge bloeddruk
  • schildklierafwijkingen
  • ernstig COPD of astma
  • koude-urticaria
  • primaire vorm van Raynaud
  • ernstige migraine
  • angststoornis

Deelname aan de Vet Koele Douchechallenge geschiedt geheel op eigen risico. Als je twijfelt of ernstige lichamelijke klachten hebt, overleg altijd eerst met jouw huisarts! 

We adviseren je met klem om je aan het douche-advies te houden. Luister goed naar je lichaam; voel je je er niet lekker bij, stop dan met deze challenge! Onder het douche-advies zie je wanneer je beter niet mee kunt doen met de challenge.

Douche-Advies

  • Start als het even kan met een lauwwarme douche, die je nog wel als aangenaam ervaart.
  • Zet de douchekraan half tot driekwart open en niet volledig.
  • Draai de warme kraan in stappen weg
  • Douche ALTIJD eerst je armen en romp koud af
  • Pas als je gewend bent aan de kou volgen je gezicht en als laatste je hoofd. (Je haar hoeft niet persé nat om van de koude douchevoordelen te profiteren.)

We raden af om mee te doen bij

  • zwangerschap
  • epilepsie
  • secundaire vorm van Raynaud

We adviseren vooraf overleg met de huisarts bij

    • hart- en vaatziekten
    • ernstig hoge bloeddruk
    • schildklierafwijkingen
    • ernstig COPD of astma
    • koude-urticaria
    • primaire vorm van Raynaud
    • ernstige migraine
    • angststoornis

Je bent je ‘normale’ douchetijd kwijt plus aansluitend het stuk van het koud afdouchen. In het begin kost dit mogelijk iets meer tijd, een beetje afhankelijk hoe makkelijk en snel jij het warme water wegdraait. Hoe sneller je dit doet, hoe sneller je tijd in gaat voor het koud afdouchen. Ervaring laat zien dat dit steeds gemakkelijker gaat, naarmate je het vaker doet.

De tijd van het koud afdouchen neemt 20 tot 90 seconden in beslag tijdens de challenge. Bijna niets dus!

Je zal merken dat zeker de eerste dagen je een grote weerstand voelt. Je wilt stoppen en je wilt eruit. Maar hoe vaker je dit doet, hoe beter het gaat. En de beloning hoe je je achteraf voelt zal het allemaal waard zijn! 😊

Het grootste effect krijg je als je de kraan helemaal op koud zet. Geen zorgen als je dit niet wilt. Ook milde kou heeft gunstige effecten, alle beetjes helpen.

Deze challenge duurt 7 dagen en je gaat je na elke koude douche beter voelen. Smaakt het naar meer? Ga dan na deze challenge door! Er zijn serieus mensen die niet meer zonder willen.

Voor het beste effect doe je dit elke dag, maar het is niet erg als je een dag overslaat.

We beloven geen wonderen. Iedere dag koud afdouchen is niet voldoende om kilo’s kwijt te raken. Maar…je vetverbranding gaat er tijdelijk van omhoog wat de kans groter maakt dat je wat afvalt. Als je wilt afvallen op een gezonde manier, zul je ook moeten werken aan een gezonde leefstijl (gezonde voeding, voldoende beweging, slaap en ontspanning, vermindering van en omgaan met stress). Het koud douchen is een ondersteuning. Alle beetjes helpen!

Nee hoor. We kunnen je gerust stellen. Natuurlijk was je eerst je haar en scheer jij je oksels en benen onder de warme douche, net zoals je altijd hebt gedaan. Het enige verschil is dat je jouw douchebeurt voortaan afsluit met een koude douche, om fris aan jouw dag te beginnen.

Geen probleem, je kunt gewoon met de challenge meedoen. Je ontvangt elke dag een mail met informatie en de uitdaging van die dag. Je werkt aan een gezonder lichaam en een sterker brein, alleen je maakt geen kans op het prijzenpakket.

Wil je wel kans maken op het prijzenpakket, maak dan alleen voor deze challengeweek een gratis Instagramaccount aan. Na afloop kun je het account gewoon weer opheffen.

Natuurlijk kun je meedoen door alleen ons Instagramaccount @kou_als_medicijn te volgen. Je hoeft je niet officieel aan te melden, alleen maak je dan geen kans op het prijzenpakket.

Wie zijn wij?

Dr. Mariëtte Boon is arts in opleiding tot internist (Haaglanden Medisch Centrum, Den Haag) en wetenschapper op het gebied van metabolisme en bruin vet (LUMC, Leiden). Ze doet al jarenlang onderzoek naar het effect van kou op lichaamseigen bruin vet, vetverbranding en immuunsysteem, een onderwerp waarop zij in 2014 cum laude promoveerde. Haar onderzoek is bekroond met vele prijzen, waaronder de prestigieuze KNAW Young Scientists Award 2016. Daarnaast is ze medeauteur van de bestseller VET belangrijk (AmboAnthos, 2019), een boek boordeveel feiten en fabels over ons lichaamsvet. Mariëttes missie is om mensen bewust te maken hoe overgewicht en ernstig overgewicht (obesitas) ontstaan én hoe we het op een gezonde manier aan kunnen pakken.

Annoesjka de Graaf, voeding- en leefstijlcoach gelooft niet in diëten. “Het is ons brein die ons saboteert, dus daar moeten we zoeken naar die knop.” De eerste helft van haar leven stond in het teken van overgewicht en alles wat daarbij hoort: diëten, jojo-en, eetbuien, stiekem eten, opnieuw beginnen met de bijbehorende gevoelens verdriet, hoop, frustratie, boosheid (vooral op zichzelf) en angst. Toen de weegschaal 107,7 kilo aangaf moest er iets gebeuren, maar tegelijkertijd was daar het besef dat wat ze tot nu toe had gedaan niet werkte. Het moest anders. Doordat ze deadlines, streefgewicht en diëten los liet, werd haar hoofd rustig en viel ze geleidelijk meer dan 40 kilo af. Zonder gejojo dit keer! Steeds meer is ze zich gaan verdiepen in gezonde voeding waardoor het logisch was, eenmaal op een kruispunt op werkgebied, om de opleidingen Functional Personal Trainer, Gewichtsconsulent, Lifecoach en specialisaties Voeding en Kind en Fatloss te volgen. Annoesjka coacht het liefst haar klanten in lange trajecten, omdat afvallen en het omgooien van je leefstijl tijd, energie, aandacht en training verdienen.

PS: Ook wanneer je een sterke band hebt met je warmwaterdouche kun je met de Vet Koele Douchechallenge meedoen

Je doet het op je eigen tempo en we doen het samen! Stel je vragen, deel waar je tegenaan loopt, dan komt het goed!

Contact