Maak je ideaal concreet en houd het afvallen vol

“Ik wil afvallen, gezonder eten en meer bewegen.” Zeg jij dit ook wel eens tegen jezelf of anderen? Lees dan even verder.

Deze zin bevat vaag geformuleerde doelen waar je brein niets mee kan. Wat bedoel je met afvallen? Wat is gezond eten? Hoe eet je nu? Wat is dan precies gezonder? Hoe vaak wil je dit dan doen en wanneer? Meer bewegen? Wat is jouw beeld bij bewegen? Wat is meer? Hoe vaak wil je dat en wanneer? Je grote teen een flink aantal keer op en neer bewegen valt ook onder ‘meer bewegen’ als je dat voorheen nog niet deed. Bedoel je dat?

Vage doelen leiden tot vage acties

Ik weet het, die laatste is flauw, maar veel mensen hebben vage doelen wat ervoor zorgt dat het behalen van je doelen moeizaam gaat. Het is niet concreet, je weet niet waar en hoe te beginnen. Je mist een helder beeld of een heldere omschrijving. Het gebrek hieraan heeft als resultaat dat je maar een beetje aanklooit, dat het zwaar voelt en dat je makkelijk het bijltje erbij neergooit.

Een keer lekker snacken is geen probleem

Als mijn klanten bezig zijn met afvallen met een echte dieetmindset geven ze zichzelf er soms flink van langs als ze voor de bijl gegaan zijn voor iets lekkers waarvan ze weten dat het ongezond is. Ze moeten ‘clean’ eten en al het andere is fout en ze hebben gefaald. Hoe terecht is dat eigenlijk?

Het is alleen maar terecht als je doel én ideaal is om nóóit meer iets ongezonds te eten. Is het je ideaal om 100% van de tijd puur gezond en clean te eten? Bij doorvragen bij mijn klanten is dat eigenlijk nooit het geval. Ze willen nog wel kunnen genieten van lekkers, maar op een manier dat het hen nog steeds een goed gevoel geeft. Dat is misschien één of twee keer per week iets lekkers snacken als hun lievelingspizza met veel kaas en salami, een grote muffin met stukjes chocola of twee wijntjes en niet én én en ook nog eens meerdere keren per dag.

Een klant verzuchtte vorige week nog dat ze wilde dat haar weekenden op haar doordeweekse dagen leken. Doordeweeks gaat het prima, gezonde keuzes, heldere structuur, maar in de weekenden lukte dat totaal niet. Bij doorvragen of ze dan in de weekend altijd alleen maar gezonde keuzes wil maken gaf ze echter aan dat ze wel uit eten wil en wil kunnen kiezen voor een dessert of lekker wijntje. Dus het is helemaal niet haar ideaal dat haar weekenddagen op doordeweeks lijken!

Je houdt het afvallen niet vol, omdat je niet volgens je ideaal leeft

Niet volgens je ideaal leven is één van de belangrijkste redenen waarom je een bepaalde manier van eten of leven niet kan volhouden. Je doet het niet op de manier die jouw ideaal benadert.

Als het niet je ideaal is om zeven dagen in de week te sporten, dan is het toch niet logisch dat je nu zeven dagen in de week traint? Wil je niet je hele leven kip en broccoli eten, doe dat dan nu ook niet. Natuurlijk wil je afvallen en daar zul je inspanning voor moeten leveren en veranderingen voor moeten doorvoeren, maar nu bereik je jouw ideale gewicht door er keihard voor te werken en te bikkelen op basis van een enorme wilskracht. Die wilskracht is echter niet eindeloos en al helemaal niet als je hetgeen doet wat niet je ideaal is. Wil je op jouw nieuw, met hard werken, behaalde gewicht blijven, zal je de rest van je leven dat niet ideale gedrag moeten volhouden. Daar steekt je brein een stokje voor, omdat de voorkeur uitgaat naar makkelijk en fijn. Je brein zal jouw pogingen om voor gezond te kiezen gaan saboteren!

Maak je ideaal concreet

Als je weet wat je ideaal is, dan kan je daar actie op inzetten. Je weet welke richting je op wilt en nu kun je jezelf afvragen welk deel je van dat ideaal al deze week kunt uitvoeren of oefenen. Natuurlijk lukt het ideaal nog niet, maar een stapje richting je ideaal is altijd mogelijk. Welk gedrag moet je onder de knie krijgen om richting jouw ideaal te komen? Wat kan je nu al daarvan oefenen om daar beter in te worden? Maak het concreet, zodat je weet welke kant je op wilt.

Een paar voorbeelden

Stel, je wilt meer tijd met elkaar doorbrengen als familie. Wat betekent dat voor jou in de praktijk? Is dat minimaal drie keer per week de avondmaaltijd met z’n allen nuttigen? Of is het één weekenddag erop uit met de familie? Eén avond per week een spelletje doen? Een ‘één of één date’ van een half uur met elk kind elke week? Voor iedereen ziet het er anders uit. En als je je doel wilt bereiken, is het hard nodig dat je weet waar je aan wilt werken en wat je wilt oefenen. Waar wil je beter in worden? Waar wil je hoeveel tijd aan besteden ideaal gezien?

Op het gebied van gezonder eten is het belangrijk om te weten wat je hiermee bedoelt en hoe dat er voor jou uit ziet. En ja, dat kan en mag echt anders zijn dan van je buurvrouw, je zus, je partner of je vriendin. Waar wil je naar toe? Wat is gezond eten voor jou? Wat eet je dan zoal? Alle maaltijden of niet? En wanneer dan niet en hoe vaak? Wat is een verbetering voor jou ten opzichte van wat je nu doet of hoe wil je dat het gaat zijn?

Is je beeld hiervan helder, dan kun je veel makkelijker bepalen hoe en waarmee je kan starten, wat je moet oefenen en wat je wel en niet kan doen.

Je ideaal kan veranderen

Schrik niet als je volgend jaar anders over dingen denkt. Dat kan en mag gewoon. Het gaat erom dat je een zodanig leven creëert dat je je doelen op een relaxte manier bereikt. Dat vraagt buiten je comfortzone stappen plus tijd en energie investeren. Check altijd of hetgeen je doet je daadwerkelijk naar je doel toebrengt en als je daar dan bent of je dan nog steeds bereid bent hetgeen je doet toe te passen. Anders ligt terugval bijna zeker op de loer en is het zonde van je tijd, geld en energie.

Kan jij iets met deze tool? Hoe ziet jou ideaal eruit op gebied van eten en bewegen? Deel het hieronder.

 

Go for it!

Annoesjka

 

PS: Fijn om vaker geïnspireerd te worden? Op social media deel ik bijna dagelijks wel een tip of een inzicht in een post of in mijn stories. Op welke platformen zit jij regelmatig? Leuk als ik je daar ook tegenkom!

Volg me op Linkedin

Volg me op Instagram

Volg me op Facebook

0 antwoorden

Wat is jouw mening en/of ervaring? Je reactie wordt gewaardeerd

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *