Variëren helpt je gezonder te worden

Mijn eerste blog van 2021! Ik wens je een heel fijn 2021 en dat het maar een jaar mag zijn vol interessante ontwikkelingen op de gebieden waar jij verandering wilt. Zo met COVID-19 in je achterhoofd, heb je misschien goede voornemens voor het nieuwe jaar om (nog beter) voor jezelf te zorgen. Dan hoop ik dat variatie één van die voornemens is. Het kan zorgen voor een echte gezondheidsboost! Variatie kun je eigenlijk op alles wat je doet toepassen, dit blog gaat over variëren binnen je voedingskeuzes.

Patronen in je keuzes

Ik durf te wedden dat jij elke week zo ongeveer hetzelfde in je boodschappenkar gooit. Ons mensenbrein houdt nou eenmaal van voorspelbaar, makkelijk en binnen de comfortzone. Heb je kinderen en lijken ze een beetje op mijn twee zoons, dan is de keuze van wat je op tafel zet waarschijnlijk nog meer beperkt. Mijn kinderen willen altijd weten wat we eten en alleen als er iets met een P op tafel komt halen ze opgelucht adem. Bij de andere opties krijg ik meestal een opgetrokken neus, een zucht of een “Dat vind ik niet lekker”. Als je na een werkdag thuiskomt dan wil je gezeur om het eten het liefst vermijden, waardoor je toch al snel geneigd bent om het jezelf en je kinderen naar de zin te maken met het eten waarvan je weet dat het in goede aarde valt en wat weinig tijd kost.

Dag in dag uit hetzelfde

Veel mensen vinden het moeilijk om te variëren. Ze zijn zich vaak niet eens bewust van het feit dat ze volop hetzelfde eten, omdat ze nou eenmaal al jaren gewend zijn om op die manier te eten. En iedere dag komt er toch een andere groente op tafel? In de praktijk komt het neer op bijna elke dag hetzelfde ontbijt, een lunch die uit boterhammen of crackers bestaat en wat variatie bij het avondeten. Als je echter heel bewust naar dat avondeten kijkt is variatie ook daar ver te zoeken en de zijn groentekeuzes erg beperkt en steeds weer hetzelfde.

Variëren zorgt voor de aanvoer van verschillende voedingsstoffen

Steeds weer voor hetzelfde kiezen betekent steeds dezelfde voedingsstoffen. Terwijl een lichaam juist floreert op een heel scala aan voedingstofsoorten. Elk voedingsmiddel dat uit de natuur komt bevat zijn eigen unieke combinatie aan koolhydraten, eiwitten, vetten, vitamines, mineralen, antioxidanten en vezels. Hoe meer verschillende combinaties jij binnen krijgt, hoe groter de kans dat er voldoende van bepaalde stoffen of van bepaalde combinaties van stoffen in jouw lichaam komen. En daarmee voorzie jij jouw lichaam van goede brandstof, bouwmateriaal en stoffen die betrokken zijn bij de legio aan processen om jouw lichaam optimaal te laten functioneren.

Gun jezelf de tijd om het variëren onder de knie te krijgen

Variëren is, zeker in het begin, even zoeken. Geef jezelf gerust die tijd. Je kinderen klagen misschien, weet dan dat smaak aan verandering onderhevig is en er soms wel meer dan 20 keer geproefd moet worden voordat een smaak het stempel ‘wel te eten’ krijgt. Geduldig blijven aanbieden zonder dwang is de meest relaxte aanpak. Volgende keer lukt het misschien wel.

En dat geldt niet alleen voor je kinderen. Leg ook je eigen ‘smaaklat’ niet te hoog, want ook jij zal moeten wennen aan nieuwe smaken en aan buiten je comfortzone gaan. Hou vol en wees creatief. Dit keer niet zo geslaagd? Hoe kan je het recept aanpassen dat het een volgende keer lekkerder wordt? Misschien een andere bereidingswijze of in combinatie met andere ingrediënten? Zo vind ik pompoen in blokjes gekookt of uit de oven niet lekker, maar in een gepureerde soep is het helemaal prima. Heel raar, maar toch waar.

9 Ezelsbruggetjes

Om je op weg te helpen en variëren makkelijker en leuker te maken deel ik een aantal eenvoudige tips. Laat je het me weten als jij nog een handige tip hebt die jou goed helpt en in dit rijtje ontbreekt?

#1 Eet alle kleuren van de regenboog en minimaal drie kleuren op je bord

Door altijd minimaal drie kleuren op je bord te leggen, weet je zeker dat je varieert. Elke fruit en groentensoort heeft zijn eigen kleur en in elke kleur zitten weer stofjes met een specifieke functie. Vaak hoe dieper de kleur hoe gezonder. Het gaat echt om de afwisseling. Zorg ook dat ‘rood’ niet alleen maar van tomaat komt, maar ook van druiven, kersen, paprika etc.

#2 Kies iets van boven en onder de grond

Groenten van boven en onder de grond hebben ook weer ieder hun eigen waardevolle eigenschappen en stofjes. Door in één maaltijd beiden te combineren, weet je zeker dat je het beste uit beide werelden binnen krijgt.

#3 Gaar en rauw

Door groenten te verhitten maak je een deel van de voedingstoffen kapot of ze blijven achter in bijvoorbeeld het kookwater. Daarom is het op gebied van groenten slim om de groenten soms juist rauw te eten en dan weer te verhitten. Het stofje lycopeen in tomaten komt juist bijvoorbeeld vrij door ze te verhitten. Daarnaast breken bepaalde structuren in de voeding door de hitte, waardoor het soms makkelijker is om bepaalde stoffen op te nemen. Hitte kan ook gunstig zijn, omdat bepaalde structuren in de voeding dan breken, waardoor het soms makkelijker is om bepaalde stoffen op te nemen. (Dat kan ook een opgeblazen buik schelen.)

#4 Kies een andere soort

Variatie kan soms in hele kleine verandering zitten. Elk merk appels heeft weer zijn unieke samenstelling. Net als peren, druiven en andere voeding waar meerdere soorten van zijn. Het verschil zit ‘m dus niet alleen in de smaak. Koop eens een ander soort.

#5 Warm en koud

Pasta en aardappels bestaan voor een groot deel uit koolhydraten die invloed uitoefenen op je bloedsuikerspiegel. Wist je echter dat als je dit van te voren kookt en goed laat afkoelen (liefst ook een aantal uur in de koelkast) dat een deel van het zetmeel wordt omgezet in resistent zetmeel, ook wel resistant starch? Het voordeel van resistent zetmeel is dat dit niet uit elkaar gehaald kan worden in je dunne darm en daarom ook niet zorgt voor hoge bloedsuiker. Het gaat door naar je dikke darm, waar het als voeding dient voor je goede bacteriën. Handig!

#6 Kies alleen dingen die je de afgelopen twee dagen niet hebt gegeten

Dit daagt wel uit om daadwerkelijk na te denken over wat je naar binnen schuift.

#7 Kies elke week minimaal één ding dat je nooit of lang niet hebt gegeten

Altijd hetzelfde fruit in jouw fruitschaal, dezelfde groenten in jouw koelkast, de eeuwige pasta, rijst en aardappelen? Kijk eens bewust rond in de supermarkt of bij de natuurwinkel. Die laatste is nog interessanter en heeft meer keus! Wat ken je niet? Wat is alweer eeuwen geleden?

#8 Wissel je maaltijden onderling uit

Door onze opvoeding en onze cultuur hebben we een bepaald beeld meegekregen van wanneer je iets eet. Dit hoort als ontbijt, dit eet je met de lunch en dat kan echt alleen als avondeten. Dit is eigenlijk de grootste bullshit die er is. Natuurlijk kun je prima drie warme maaltijden op een dag eten en groenten bij je ontbijt nuttigen. Je bent er alleen niet mee opgegroeid en je brein moet er even aan wennen dat dat daadwerkelijk een optie is. Zo kan een restje van het avondeten de volgende prima als lunch dienen. Hoe makkelijk en snel wil je het hebben?

#9 Bereid groenten eens op een andere manier

Ben je gewend om boerenkool altijd als stamppot met rookworst te eten? Zoek eens een recept om dit op een andere manier te bereiden. Boerenkool in een groene smoothie of roerbakken samen met andere groenten en vlees kan ook zomaar een aangename afwisseling zijn.

Kook je wortels altijd in een pan met water? Ze zijn ook lekker als je ze stoomt (blijven er nog meer vitamines behouden!) of verwerk ze in een wortelsoep, rooster ze in de oven, stop ze in een verse groentensap of smoothie (heerlijk in combinatie met gember) en gebruik ze geraspt door je havermout etc.

Iets op een andere manier bereiden kan natuurlijk niet alleen met groenten, het kan met alles. Het vraagt een stukje creativiteit, wellicht een speurtocht op Google én bereidheid om je beeld van ‘hoe iets hoort’ los te laten. Het resultaat kan echt een geweldige verrassing zijn voor je smaakpapillen en je lijf.

Met welk ezelbruggetje begin jij?

Ik hoop dat je iets hebt aan deze negen tips. Misschien pas je al tips toe of ligt er een grote uitdaging op je te wachten. Zorg in ieder geval voor nieuwsgierigheid en plezier.

Met welk ezelsbruggetje ga jij beginnen? Laat je het me weten?

 

Go for it!

Annoesjka

 

PS: Blijft variëren een ding of helpt het niet bij het afvallen? Plan gerust een gratis online gesprek in, dan kijk ik even met je mee en geef je minimaal twee tips of inzichten waar je weer mee verder kan.

0 antwoorden

Wat is jouw mening en/of ervaring? Je reactie wordt gewaardeerd

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *