Het voelt fijn om goed voor mezelf te zorgen. Ik weet wat regelmatig bewegen, op tijd ontspannen, tijd voor mezelf en lekker maar gezond eten voor iemand kan veranderen en heb het (door schade en schande) zo goed mogelijk in mijn leven ingepast. Ik kan soms echt genieten van eten. Een stuk taart, een knisperende salade of goed bereide spareribs. Met aandacht eten zorgt voor energie en een goed gevoel. Ik weet dat, want ook ik vlieg nog wel eens uit de bocht. Toch hoef ik over een gezonde lifestyle niet meer iedere minuut na te denken; ik heb het me zo eigen gemaakt dat het bijna vanzelf gaat. Je zou kunnen zeggen dat ik tegenwoordig de regie heb over mijn lifestyle.

Maar ik heb niet altijd het gevoel gehad dat ik de regisseur was over mijn eigen leven en gezondheid.

Als kind was ik altijd al dikker dan mijn klasgenoten. Ik weet nog goed dat mijn meester van groep 3, het vel van mijn handrug en dat van een heel magere klasgenoot tussen duim en wijsvinger nam, om het begrip ‘vet’ en ‘mager’ uit te leggen. De diëtiste voorzag op mijn negende genadeloos de roze koek in mijn voedingsdagboek van een roze highlightstreep. Als tiener bedacht ik diverse eigen voedingsschema’s, waar ik me maximaal twee dagen aan kon houden. Als de dood was ik dat mijn moeder mij zou vragen, hoe het toch kwam dat de voorraad koek, pindakaas, hagelslag, vleeswaren, kaas en uiteraard die tas met chips en borrelnoten er weer zo snel doorheen was.

Aan de buitenkant was ik een vrolijk en gezellig mens die het allemaal wel regelde, aan de binnenkant was ik verschrikkelijk onzeker. Balend van mezelf, mijn zwakheid, mijn vette lijf waar alleen spijkerbroeken omheen pasten, die altijd stuk schuurden tussen mijn bovenbenen.

Het was eind 2001, en ik bleef een nacht slapen bij mijn ouders. In die tijd  woonde ik net met mijn partner in een koophuis in Lelystad. In de ochtend stond ik in mijn nakie in de kou op de weegschaal in de slaapkamer van mijn ouders. 107,7 kilo. Vier keiharde en onverbiddelijke cijfers staarden mij aan. Verdriet, boosheid, machteloosheid en paniek schoten door mij heen. Hoever ben ik gezakt? Hoe heb ik het zover kunnen laten komen? Dit was toch niet normaal meer! Wat als ik zo doorga en nog zwaarder word? Dit ben ik helemaal niet, zo wil ik niet zijn. Maar ja, diëten had ik al zo vaak geprobeerd en die werkten ook niet…

Voedingsdeskundige Lelystad

Van 107,7 naar 62 kilo

Op 1 Januari 2002, de dag dat de euro werd ingevoerd, begon ik voor de zoveelste keer aan een poging om af te vallen. Inwendig was ik bang dat dit de zoveelste mislukking zou worden; dat ik het weer niet zou kunnen volhouden. Ik besloot het daarom anders aan te pakken. Dit was geen dieet, er was geen deadline, geen streefgewicht. Ik zou dankbaar zijn voor elke gram die eraf zou gaan.

Deze mindset hielp mij enorm om de focus van de weegschaal af te houden. Mijn hoofd werd rustig; het gesnaai tussendoor was over. Wauw!

Pas nadat er 20 kilo af was, durfde ik naar de sportschool. Achteraf kun je je afvragen waarom, maar op dat moment vond ik het een hele grote stap. Bewegen was wel net die mooie extra stimulans voor mijn lichaam en geest om nog meer kilo’s te verliezen,  en om me bovendien fit en energiek te voelen.

Na twee jaar bereikte ik de 62 kilo en jarenlang was ik de baas over mijn lijf en eetpatroon. Mijn tweede zwangerschap bracht mij echter uit evenwicht; ik schoot weer terug  richting de 85 kilo. Een nieuwe periode van diverse dieetpogingen volgende. De Happinez cursus Spiritueel afvallen, andere online programma’s, boeken als Beck’s dieetoplossing en Mindfull afvallen. Het ‘Sonja Bakkeren’ werkte bij voorbeeld heel erg goed; maar ja, toen was het boek uit.

Terug de schoolbank in

Tot dan toe wist ik niet heel veel meer van eten en afvallen dan de gemiddelde Nederlander. Ik las af en toe wat in een tijdschrift of blog op internet.  Toen ik kinderen kreeg, werd gezond eten extra belangrijk voor me; ik wil een gezond voorbeeld geven en zorgen dat ze voldoende gezonde voeding binnenkrijgen. Als 1 van de eersten in Nederland leerde ik mijn kinderen groenten proeven volgens de Rapley methode; ik moest het de arts van het consultatiebureau zelfs uitleggen, die had er nog nooit van gehoord.

Door een reorganisatie op mijn werk, bevond ik me ineens op een kruispunt: blijven was geen optie, maar wat ging ik dan doen? Ik was altijd al bijzonder geïnteresseerd in voeding en kletste met iedereen die het maar wilde horen over gezonde voeding. Dat deed me besluiten om een opleiding gericht op voeding te gaan volgen. Zo kon ik mijn werk laten aansluiten bij wat ik graag deed, wat ik goed kan en daar nog anderen mee helpen ook.

Mijn visie: geef je lijf datgene wat het begrijpt.

Hier thuis gaat er geen dag voorbij zonder dat er groenten op tafel staan. Voor mij is dat logisch: geef je lijf datgene wat het begrijpt. De technologie en de voedingsindustrie ontwikkelen zich in een razend tempo, maar onze lijven ontwikkelen zich in een fractie van dat tempo. Terug naar de basis van eten, daar ligt het antwoord om een gezonde lifestyle te ontwikkelen.

Dat betekent overigens niet dat ik die lifestyle altijd en elke dag voor 100% toepas. Perfect ben ik niet en hoef ik ook niet te zijn heb ik intussen geleerd. Ik weet voor mezelf hoe ik me wil voelen en welke keuzes hierbij passen. Er zijn altijd keuzes die mij helpen mijn doel en gevoel te bereiken, en er zijn keuzes die me daar vandaan houden. Ga ik voor een snelle tosti ham/kaas met een gebakken ei of kook ik toch die courgetti ‘pasta’ maaltijd met kippendij en cherrytomaten uit de oven? Ga ik naar de yogales of die ene klantsessie voorbereiden? Lekker bankhangen met mijn lief bij een aflevering van Breaking Bad of verstandig op tijd naar bed? Iedere dag opnieuw kan ik kiezen. Negen van de tien keer kies ik voor mijn gezonde ik.

Gewichtsconsulente-coach
Lifestyle-voeding-coach

Wat je ziet aan de buitenkant;

  • Ik ben oprecht geïnteresseerd in de ander en deel ook graag en zonder schaamte mijn eigen struggles en overwinningen.
  • Humor is belangrijk. Het helpt om zaken luchtig te houden en weer in perspectief te zien.
  • Ik ben een mierenneuker. Mijn doorvraag skills kunnen je irriteren en je gevoelige plekken raken, maar werken vaak zeer verhelderend als je ervoor open staat.

Inside information

  • Het etiket dat met neonletters op mijn voorhoofd geplakt mag worden is ‘theeleut’. Groene thee, kruidenthee, losse thee of van die mooie verpakkingen uit de natuurwinkel. Heerlijk om te struinen door een theezaakje met tig bussen voor losse theemixen en leuke hebbedingetjes.
  • Het liefst zou ik elk weekend naar een pretpark als de Efteling gaan, met net zo’n fan als ik. We staan dan in de rij bij alle achtbanen en elke andere attractie die mooi, bijzonder of snel is. Cool!
  • Tranen biggelen regelmatig over mijn wangen bij een film of serie, de tissuedoos móet in de buurt staan.
  • Mijn leven zou zeer saai zijn zonder muziek door mijn speakers en hoofdtelefoon. Bij elke stemming past weer een ander genre en ik ben de uitvinder van de Spotify app intens dankbaar.
  • Geen pen is veilig voor mij; alle gratis pennen die ik tegenkom belanden in mijn tas. Dat ik er al genoeg heb voor mijn hele leven en nog een paar volgende levens, doet er niet toe.
  • Als ik uit eten ga, deel ik vaak mijn gerechten met degene met wie ik aan tafel zit. Niet omdat ik nou zo gul ben, maar gewoon omdat ik anders niet kan kiezen wat ik wil eten. Bestellen duurt rustig een half uur.
  • Moet ik dit wel of niet doen? Kies ik voor rood of blauw? Trek ik een lange of een korte broek aan? Kijk ik naar serie A of serie B? Ik ben een twijfelkont, in alles. Denk ik. Misschien.

Gratis online Waarom val ik niet af – Analyse t.w.v. € 45 euro

Je begrijpt jezelf gewoon niet. Waarom weet je het wel, maar doe je het niet? Waarom verdwijnt je motivatie toch elke keer als sneeuw voor de zon? Waarom houd ik het niet vol? Waarom val ik niet af?

Als je met dit soort vragen bezig bent, dan is het tijd voor nader onderzoek en niet voor het volgende dieet. De enige manier om erachter te komen wat jou nou elke keer tegenhoudt om je gezonde gewicht te bereiken is door iemand met je mee te laten kijken.

Dus twijfel niet langer, er iets niets mis met jou en zet je trots opzij dat je het zelf moet doen. Vraag gewoon die gratis Waarom val ik niet af – Analyse t.w.v. € 45 euro aan. Je hebt niets te verliezen!

In deze gratis analyse geef ik je minimaal twee waardevolle tips of inzichten, die ervoor zorgen dat jij weet wat jou belemmert om af te vallen en grip te krijgen op je gewicht, zodat je het afvallen diezelfde dag nog anders kunt aanpakken!